اثربخشی درمان مبتنی بر رویکرد فراشناخت موریتس و رویکرد فراشناخت ولز بر نشخوار فکری زنان خانه دار دارای اختلال وسواس جبری

نوع مقاله: علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری تخصصی مشاوره،گروه روانشناسی ، واحد بروجرد ، دانشگاه آزاد اسلامی،بروجرد، ایران

2 استاد ، گروه مشاوره، ، دانشگاه اصفهان،اصفهان،ایران

3 استادیار، گروه روان شناسی و مشاوره، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد،ایران

4 استادیار، گروه روانشناسی،واحد خرم آباد، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران

10.30495/jwsf.2020.1868728.1367

چکیده

هدف از این مطالعه تعیین اثربخشی درمان مبتنی بر رویکرد فراشناخت موریتس و رویکرد فراشناخت ولز بر نشخوار فکری زنان خانه دار دارای اختلال وسواس جبری بود.اختلال وسواس جبری یک اختلال نسبتاً شایع است که در سراسر جهان تحت تشخیص و درمان است . در این مطالعه تعیین اثر بخشی درمان مبتنی بر رویکرد فراشناخت موریتس و رویکرد فراشناخت ولز بر نشخوار فکری زنان خانه دار دارای اختلال وسواس جبری مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری کلیه زنان متقاضی درمان نشخوار فکری مراجعه کننده به کلینیک‌ها و مراکز مشاوره شهرستان بروجرد در سال 1397 و جهت انتخاب نمونه مورد مطالعه، از روش نمونه گیری غیر تصادفی در دسترس 45 نفر انتخاب شد که به صورت تصادفی در سه گروه آزمایش و کنترل و پیگیری 15 نفره تقسیم شدند.ابزار مطالعه پرسشنامه‌های استاندارد نشخوار فکری بود. این مطالعه بصورت نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون و پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل نابرابر و با دوگروه کنترل و دو گروه آزمایش بود.
تجزیه و تحلیل داده ها حاکی از اثر بخشی یکسان هر دو رویکرد فراشناختی ولز و موریتس بر درمان نشخوار فکری در زنان خانه دار دارای اختلال وسواس جبری بود.یافته های پژوهش نشان داد که رویکرد فراشناخت ولز و موریتس در درمان نشخوار فکری زنان خانه دار کاربرد دارد.نتایج حاکی از اثر بخشی هر دو رویکرد فراشناختی ولز و موریتس بر درمان نشخوار فکری در زنان خانه دار دارای اختلال وسواس جبری بود.
واژه های کلیدی: رویکرد فراشناخت ولز ، رویکرد فراشناخت موریتس ، نشخوار فکری، اختلال وسواس جبری.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Comparison of the effectiveness of treatment based on Moritz metacognitive approach and Wales metacognitive approach on housewives' mental rumination with obsessive-compulsive disorder

نویسندگان [English]

  • Rohollah Azizi 1
  • Fatemeh Bahrami 2
  • Cyrus Goodarzi 3
  • Massoud Sadeghi 4
1 PhD in Counseling, Department of Psychology, Boroujerd Branch, Islamic Azad University, Boroujerd, Iran
2 Professor, Department of Counseling, University of Isfahan, Isfahan, Iran
3 Assistant Professor, Department of Psychology and Counseling, Boroujerd Branch, Islamic Azad University, Boroujerd, Iran
4 Assistant Professor, Department of Psychology, Khorramabad Branch, Lorestan University, Khorramabad, Iran
چکیده [English]

The aim of this study was to determine the effectiveness of treatment based on Moritz metacognitive approach and Wales metacognitive approach on housewives' mental rumination with obsessive-compulsive disorder. Obsessive-compulsive disorder is a relatively common disorder that is diagnosed and treated around the world. In this study, the effectiveness of Moritz metacognitive approach and Wales metacognitive approach on housework of housewives with obsessive-compulsive disorder was examined. The statistical population of all women seeking intellectual rumination therapy referred to clinics and counseling centers in Boroujerd city in 1397 and to select the sample, 45 non-random sampling methods were selected, which were randomly divided into three experimental and control groups. The follow-up was divided into 15 subjects. This study was semi-experimental in the form of pre-test and post-test and follow-up with unequal control group and with two control groups and two experimental groups.Data analysis showed that both Wolves and Moritz metacognitive approaches had the same effect on the treatment of ruminants in housewives with obsessive-compulsive disorder. The results suggest that both the Wales and Moritz metacognitive approaches to the treatment of rumination in housewives with obsessive-compulsive disorder have been shown to be effective. The results showed that any of the approaches mentioned in the experimental groups led to a decrease in intellectual rumination, and housewives with obsessive-compulsive disorder.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Wales metacognitive approach
  • Moritz metacognitive approach
  • intellectual rumination
  • obsessive-compulsive disorder
  1. Fairbrother, N., Thordarson, D. S., Challacombe, F. L., & Sakaluk, J. K. (2018). Correlates and Predictors of New Mothers’ Responses to Postpartum Thoughts of Accidental and Intentional Harm and Obsessive Compulsive Symptoms. Behavioural and Cognitive Psychotherapy and research , 1-17.
  2. Moonga, S. S., Pinkhasov, A., & Singh, D. (2017). Obsessive-Compulsive Disorder in a 19-Year-Old Female Adolescent With Turner Syndrome. Journal of clinical medicine research, 9(12), 1026.
  3. Moritz, S., & Lysaker, P. H. (2018). Metacognition–What did James H. Flavell really say and the implications for the conceptualization and design of metacognitive interventions. Schizophrenia Research.
  4. Moritz, S., Fink, J., Miegel, F., Nitsche, K., Kraft, V., Tonn, P., & Jelinek, L. (2018). Obsessive–Compulsive Disorder is Characterized by a Lack of Adaptive Coping Rather than an Excess of Maladaptive Coping. Cognitive therapy and research, 1-11.
  5. Faghihi, F., & Goodarzi, K. (2017). Effectiveness of Group Assertiveness Training in Social Anxiety and Meta-cognitive Beliefs of Students Living in the Dormitory. Indian Journal of Public Health Research & Development, 8(2), 43-48.
  6. Chow, K.-w., & Lo, B. C. (2017). Parental Factors Associated with Rumination Related Metacognitive Beliefs in Adolescence. Frontiers in Psychology, 8, 536.
  7. Caselli, G., Offredi, A., Martino, F., Varalli, D., Ruggiero, G. M., Sassaroli, S.,... Wells, A. (2017). Metacognitive beliefs and rumination as predictors of anger: A prospective study. Aggressive Behavior, 43(5), 421-429.
  8. Felder, J. N., Epel, E. S., Coccia, M., Puterman, E., & Prather, A. A. (2018). Effects of daily maladaptive coping on nightly sleep in mothers. Psychology & health, 33(1), 144-157.
  9. Goldfarb, E. V., Froböse, M. I., Cools, R., & Phelps, E. A. (2017). Stress and cognitive flexibility: cortisol increases are associated with enhanced updating but impaired switching. Journal of cognitive neuroscience, 29(1), 14-24.
  10. Fineberg, n., vaghi, m., bances, p., apergis-schoute, a., chamberlain, s., cinosi, e., Robbins, t. (2016). Compulsivity in the obsessive-compulsive disorder spectrum: cognitive domains, neural circuitry and treatment. paper presented at the australian and new zealand journal of psychiatry. 31(1), 78-85
  11. Gerwing, T. G., Rash, J. A., Allen Gerwing, A. M., Bramble, B., & Landine, J. (2015). Perceptions and Incidence of Test Anxiety. Canadian Journal for the Scholarship of Teaching and Learning, 6(3), 3.
  12. Wells A, Matthews G.(1994) Attention and emotion: A clinical perspective. UK:  Hove Erlbaum 1994; 6: 23-28.
  13. Wells A. (2000) Emotional disorders and meta-cognition: Innovative cognitive therapy. UK: Wiley Sons; 2000.p. 13- 199.
  14. Kraft, B., Jonassen, R., Stiles, T. C., & Landrø, N. (2017). Dysfunctional Metacognitive Beliefs Are Associated with Decreased Executive Control. Frontiers in Psychology, 8, 593.
  15. Wells A, Papageorgiou C. (2001) Brief cognitive therapy for social phobia: A case  zeries. Behaviour Research and Therapy 2001; 39(2): 713–720.
  16. Fergus, T. A., & Spada, M. M. (2017). Cyberchondria: Examining relations with problematic Internet use and metacognitive beliefs. Clinical Psychology & Psychotherapy, 24(6), 1322-1330.
  17. De Andrade Bonetti, J., Anghinoni, I., de Moraes, M. T., & Fink, J. R. (2017). Resilience of soils with different texture, mineralogy and organic matter under long-term conservation systems. Soil and Tillage Research, 174, 104-112.
  18. Margolis, S., & Lyubomirsky, S. (2018). Cognitive outlooks and well-being. Handbook of Well-Being. Noba Scholar Handbook series: Subjective well-being. Salt Lake City, UT: DEF publishers. DOI: nobascholar. com.
  19. Gabrys, R. L., Dixon, K., & Anisman, H. (2017). Traumatic life events in relation to cognitive flexibility: Moderating role of the BDNF Val66Met gene polymorphism. Frontiers in behavioral neuroscience, 11.