اعتباریابی و رواسازی آزمون چندگزینه‌ای- چند پاسخ پیشرفت تحصیلی در بین دانشجویان زن دانشکده علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز

نوع مقاله: علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران

2 استادیار گروه مشاوره، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران

3 استادیار گروه روانشناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران

چکیده

هدف از تحقیق حاضر اعتباریابی و رواسازی آزمون چندگزینه‌ای- چند پاسخ پیشرفت تحصیلی با استفاده از روش روانسنجی بود. جامعه آماری شامل کلیه دروس ارائه شده در نیمسال دوم سال تحصیلی 95-94 در مقطع کارشناسی ارشد رشته علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز، به تعداد 65 کلاس درس و نمونه 4 درس  می‌باشد که به روش تصادفی خوشه‌ای انتخاب شده‌اند. ابزار اندازه‌گیری، شامل آزمون‌های پیشرفت تحصیلی محقق ساخته برای دروس انتخابی بود که روایی محتوایی آنها به تایید 5 نفر از اساتید گروه علوم تربیتی رسید و پایایی آن‌ها از طریق آلفای کرونباخ محاسبه گردیده است. روایی آزمون های چندگزینه‌ای-چند پاسخ نیز از طریق بررسی همبستگی آن با سایر انواع آزمون‌ها و با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون برآورد گردیده است.  نتایج نشان داد پایایی آزمون های چندگزینه ای-چندپاسخ طراحی شده مناسب بوده و همچنین همبستگی بین نمرات آزمون چندگزینه‌ای-چند پاسخ با نمرات آزمون‌های تشریحی گسترده پاسخ، صحیح-غلط، کوتاه پاسخ و جورکردنی از نظر آماری معنی‌دار می‌باشد و ضرایب همبستگی به ترتیب 865/0، 628/0، 771/0 و 669/0 می‌باشد، لذا می‌توان ادعا نمود آزمون های چندگزینه‌ای-چند پاسخ طراحی شده دارای اعتبار و روایی می باشند.

کلیدواژه‌ها


Ali, S.H., Carr, P.A., & Ruit, K.G. (2016), Validity and reliability of scores obtained on multiple-choice questions: Why functioning distractors matter. Journal of the Scholarship of Teaching and Learning, 16 (1), 1-14.

Allah Dady, A., & Yaghubi, N. (2011), Evaluating and Measuring in Education. Tehran:Sobhan, (In Persian).

Delavar, A., & Zahrakar, K. (2008), Assessment and Measuring in Psycology, Conseling and Educational Science. Tehran: Arasbaran Publictions, (In Persian).

Domnich, A., Pantatto, D., Arata, L., Bevilacqua, I., Apprato, L., Gasparini, R., & Amicizia, D. (2015), Impact of different scoring algorithms applied to multiple-mark survey items on outcome assessment: An in-field study on health related knowledge. Journal of Preventive Medicine and Hygiene, 56, 162-171.

Javid, L. (2014), The comparison between multiple-choice (MC) and multiple true- false (MTF) test formats in Iranian intermediate EFL learners’ vocabulary learning. Procedia–Social and Behavioral Sciences, 98, 784-788.

Huang, Y.M., Trevisan, M., & Storfer, A. (2007), "The Impact of the “all-of-the-above” option and Student Ability on Multiple Choice Tests." International Journal for the Scholarship of Teaching and Learning, 1(2), 2-5.

Kaplan, R.M., & Saccuzzo, D.P. (2004). Psychological Assessment. Translation: Delavar, A., Dortaj, F., & Farrokhi, N.A. (2007). Tehran: Arasbaran Publications, (In Persian).

Karami, A. (2014), Introduction to Testing and Psychological Tests. Tehran: Psychometric Publishing Center, (In Persian).

Karimi, B., Falsafi Nezhad, M.R., & Dortaj, F. (2011), The effect of the number of question options on the psychometric properties of the test and the ability satisfied in the classic question-and-answer measurement models. Educational Measurement Quarterly, 6, (In Persian).

Lord, F.M. (1980), Applications of Question-Answer Theory. Translation: Delavar, A., & Younesi, J. (2012). Tehran: Ariyan Publications, (In Persian).

Mollahadi, M. (2009), Evaluating by multichoice tests. Educational Strategies in Medical Science, 2(4), 177-182, (In Persian).

Morgan, M.R.J. (1979), An interactive computer program for multiple-choice self-testing. Biochemical Education, 7(3), 67-69.

Mortaz Hejri, S., Khabaz Mafinezhad, M., & Jalili, M. (2014), Guessing in multiple choice questions: challenges and strategies. Iranian Journal of Medical Education, 14, 594-604, (In Persian).

Ng, A.W.Y., & Chan, A.H.S. (2009), Different methods of multiple-choice test: Implications and design for further research. Proceedings of the International Multi-Conference of Engineers and Computer Scientists: Hong Kong, Vol: II.

Pasha Sharifi, H. (2011), Psychometric Principles and Psychological Assessment. Tehran Roshd, (In Persian).

Rassaian, N., Nakhaei, S., & Sadeghi Ghandehari, N.(2002), Comparison of three exam techniques in medical students: multiple choice, true-false and short answer questions. Hakim Research Journal, 5(4), 271-278, (In Persian).

Rodriguez, C.M. (2005), Three options are optimal for multiple-choice items: A meta-analysis of 80 years of research. Educational Measurement: Issues and Practice, 24(2),3-13.

Saif., A.A. (2013), Modern Educational Psycology. Tehran: Doran Publications, (In Persian).

Saif., A.A. (2014), Assessing Process and Product of Learning. Tehran: Doran Publications, (In Persian).

Shukuhi Yekta, M., & Parand, M. (2009), Psychological and Educational Tests (Theoretical Foundations of Assessment and Application of Psychological and Educational Tests Include Intelligence, Academic Achievement and Personality Tests. Tehran: Tabib Publications, (In Persian).

Tetsuhito, Sh., Osamu, T., Tomoko,Y., & Kiyomi, Y. (2006), Comparison of three and four option English test for university entrance selection, purposes in Japan. Language Testing, 23, 35-57.

Thorndike, B.L. (1910), Applied Psychometrics. Tranzlation: Human, H.A. (2007), Tehran: Tehran University, (In Persian).

Scalise, K., & Gifford, B. (2006), Computer-based assessment in E-Learning: A framework for constructing “Intermediate constraint” questions and tasks for technology platforms. The Journal of Technology, Learning and Assessment, 4(6).

Tarasowa, G., & Auer, S. (2013), Balanced scoring method for Multiple-mark questions Conference: Computer-Supported Education (CSEDU), 411-416.

Verbic, S. (2012), Information value of Multiple-response questions. Psihologija, 45 (4), 467– 485.

Wilcox, B.R., & Pollock, S.J. (2014), Coupled multiple-response versus free-response conceptual assessment: An example from upper-division physics. Physical Review Special Topics_Physics Education Research, 10(020124), 1_11.