رابطه آگاهی فراشناختی و تمایزیافتگی با عزت نفس جنسی زنان

نوع مقاله: علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره خانواده دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت،گروه مشاوره، مرودشت،ایران.

2 استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت،گروه مشاوره،مرودشت،ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه آگاهی فراشناختی و تمایز یافتگی با عزت نفس جنسی زنان صورت گرفت. طرح پژوهشی حاضر از نوع توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش تمام زنان متأهل مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر شیراز بودند که 200 نفر از زنان واجد شرایط به روش نمونه­گیری خوشه­ای تصادفی به عنوان نمونه انتخاب و پرسشنامه­های آگاهی فراشناختی شراو و دنیسون، تمایز یافتگی اسکورن و فریدلندر و عزت نفس جنسی زینا و اسچوارز را تکمیل نمودند. داده­ها با استفاده از نرم افزار SPSS و در دو سطح آمار توصیفى (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطى (ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه) تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها حاکی از این بود که بین آگاهی فراشناختی و ابعاد آن با عزت نفس جنسی زنان رابطه مستقیم معنادار وجود دارد. و نیز از میان ابعاد تمایزیافتگی، تنها بین بعد موضع من با عزت نفس جنسی رابطه معنادار وجود دارد. همچنین یافته­های حاصل از تحلیل رگرسیون نشان داد از میان ابعاد آگاهی فراشناختی، دانش شناخت؛ و از میان ابعاد تمایزیافتگی، جایگاه من به طور معنی‌دار قادر به پیش‌بینی مثبت عزت نفس جنسی بودند.

کلیدواژه‌ها


Abedi, H, Mirshah E Jafari , N A, Ghasemi N(2014), The relationship between metacognitive awareness and education faculty members to students' higher order thinking. Department of Education, Curriculum, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran, (in person).

Atar khameneh, F , Saif, A(2009),  The Effects of cognitive training on motivation, learning strategies and academic achievement of students. Educational Psychology Studies.,6 (9):57-74(in person)

Beth, A.V., Julien, B., Anthony, F.B. & Michael, C.A. (2010), Psychopathy, sexual behavior and self-esteem, it's different for girls.Journal personality and individual differences,48(7):833-838

Cella,M., Swan,S., Medin,E., Reeder,C., Wykes, T.(2014), Metacognitive awareness of cognitive problems in schizophrenia: exploring the role of symptoms and self-esteem. Psychological Medicine,44, 469–476

Delavarpoor, Mohammad Agha(2007), predict it based on achievement goal orientation and academic achievement, Master's thesis of psychology. Shiraz university, (in person ).

Gelso, C.&Fretz, B.(2001), Family therapy, an overview. Wadsworth, advision of themas learning.

Hacker, D.J, & Dunlosky, J. (2003), Not all metacognition is created equal. New Directons for Teaching   And Learning, 95, 73-79

Goldenberg, Irene.Goldenberg, Herbert (2008), Family Therapy (Translated by shahibaravati, H & Naghshbandi,S).Tehran:ravan Publisher(in person )

Kaveh, s (2008), Sexual Behavior Mental Health. Tehran, Sokhan Publishers (in person ).

Kristel Oattes, Melanie & offman, Alia (2007), Global Self-Esteem and Sexual Self-Esteem as Predictors of Sexual Communication in Intimate relationships. The Canadian Journal of Human Sexuality, 16 (3-4). 123-134.

Likcani, A. (2013), Differentiation and intimate partner violence. Dissertation for Doctor of Philosophy, College of Human Ecology, Kansas State University.

Motahedi, A (2008), A comparative study of metacognition and academic motivation in boys and girls, urban and rural. Master's thesis of psychology, Department of Psychology, University of shiraz. (in persion).

Pease, K. (2013), Differentiation of self and anxiety as a function of culture. A thesis for the degree of Master of Science California State University, Stanislaus.

Papero, D. V.(2000), Bowen systems theory. NY:Springer Publishing.

Sadeghian, esmat(2013), Compared the relationship between metacognition and its relationship with self-esteem in children with and without learning disabilities first base Yazd city guide. Master's thesis of psychology, University of Yazd.

Sheikh zadeh, A (2012), The effectiveness of self-differentiation on marital conflict and differentiation couples in Ahwaz, Master's thesis of psychology, Ahvaz shahid chamran university (in persion).

Zeanah, P. D., & Schwarz, J. C. (1996), Reliability and validity of the sexual self- esteem inventory women. Assessment. 3: 1-15.