• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه
  • ثبت نام
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
زن و مطالعات خانواده
arrow مقالات آماده انتشار
arrow شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 12 (1398)
دوره دوره 11 (1397)
دوره دوره 10 (1396)
دوره دوره 9 (1395)
شماره شماره 34
شماره شماره 33
شماره شماره 32
شماره شماره 31
دوره دوره 8 (1394)
دوره دوره 7 (1393)
دوره دوره 6 (1392)
دوره دوره 5 (1391)
دوره دوره 4 (1390)
دوره دوره 3 (1389)
دوره دوره 2 (1388)
دوره دوره 1 (1387)
صبا, بهمن, اصل فتاحی, بهرام. (1395). تاثیر آموزش هوش معنوی بر واکنش به استرس تحصیلی، خودکارآمدی تحصیلی و سازگاری اجتماعی در دانش آموزان دختر مقطعِ سوم متوسطه شهرستان شبستر. زن و مطالعات خانواده, 9(32), 63-75.
بهمن صبا; بهرام اصل فتاحی. "تاثیر آموزش هوش معنوی بر واکنش به استرس تحصیلی، خودکارآمدی تحصیلی و سازگاری اجتماعی در دانش آموزان دختر مقطعِ سوم متوسطه شهرستان شبستر". زن و مطالعات خانواده, 9, 32, 1395, 63-75.
صبا, بهمن, اصل فتاحی, بهرام. (1395). 'تاثیر آموزش هوش معنوی بر واکنش به استرس تحصیلی، خودکارآمدی تحصیلی و سازگاری اجتماعی در دانش آموزان دختر مقطعِ سوم متوسطه شهرستان شبستر', زن و مطالعات خانواده, 9(32), pp. 63-75.
صبا, بهمن, اصل فتاحی, بهرام. تاثیر آموزش هوش معنوی بر واکنش به استرس تحصیلی، خودکارآمدی تحصیلی و سازگاری اجتماعی در دانش آموزان دختر مقطعِ سوم متوسطه شهرستان شبستر. زن و مطالعات خانواده, 1395; 9(32): 63-75.

تاثیر آموزش هوش معنوی بر واکنش به استرس تحصیلی، خودکارآمدی تحصیلی و سازگاری اجتماعی در دانش آموزان دختر مقطعِ سوم متوسطه شهرستان شبستر

مقاله 4، دوره 9، شماره 32، تابستان 1395، صفحه 63-75  XML اصل مقاله (144.87 K)
نوع مقاله: علمی پژوهشی
نویسندگان
بهمن صبا1؛ بهرام اصل فتاحی email 2
1کارشناسی ارشد،گروه روانشناسی تربیتی،واحد شبستر، دانشگاه آزاد اسلامی واحد، شبستر،ایران
2عضوهیات علمی گروه روانشناسی تربیتی،واحد شبستر، دانشگاه آزاد اسلامی، شبستر،ایران
چکیده
هوش معنوی و تاثیرات آن بر متغیرهای رفتاری از جمله موضوعات نسبتا جدید و در عین حال مهمی است که در کانون توجه پژوهشگران قرار گرفته است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش هوش معنوی بر واکنش به استرس تحصیلی، خودکارآمدی تحصیلی و سازگاری اجتماعی در دانش­آموزان دختر مقطع سوم متوسطه شهرستان شبستر در سال تحصیلی 94-93 بود. طرح این پژوهش طرحی نیمه­آزمایشی و از نوع پیش­آزمون- پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش حاضر را، کلیه دانش­آموزان مقطع سوم متوسطه شهرستان شبستر که تعداد آنها 480 نفر تشکیل می­دهند حجم نمونه در پژوهش حاضر 30 نفر از دانش­آموزان مقطع دوم متوسطه (هر گروه 15 نفر) می­باشند که با استفاده از روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب شدند. سپس آزمودنی­ها به روشی کاملاً تصادفی در دو گروه 15 نفری آزمایش و گواه جایگزین شدند. ابزار گردآوری داده­ها شامل پرسشنامه های استرس تحصیلی، خوکارآمدی تحصیلی و سازگاری اجتماعی بود، که هر کدام از پرسشنامه­ها دارای اعتبار و روایی قابل قبولی بودند. فرضیه­های پژوهش با استفاده از روش تحلیل کواریانس، مورد آزمون قرار گرفتند. نخستین یافته پژوهش حاضر نشان داد که آموزش هوش معنوی بر واکنش به استرس تحصیلی دانش­آموزان موثر می­باشد. (P<0/001) دومین یافته پژوهش حاضر نشان داد که آموزش هوش معنوی بر خودکارآمدی تحصیلی دانش­آموزان موثر می باشد. (P<0/001)سومین یافته پژوهش حاضر نشان داد که آموزش هوش معنوی بر سازگاری اجتماعی دانش­آموزان موثر می­باشد (P<0/001). یافته های پژوهش نشان داد که آموزش هوش معنوی بطور معنی دار موجب افزابش نمرات مربوط به واکنش به استرس، خودکارآمدی تحصیلی و سازگاری اجتماعی می شود.
کلیدواژه‌ها
هوش معنوی؛ واکنش به استرس تحصیلی؛ خودکارآمدی تحصیلی و سازگاری اجتماعی
مراجع

-  برغندان، سپیده؛ ترخان، مرتضی؛ قائمی خمامی، نیما(1391)، تعیین اثربخشی آموزش مدیریت خشم بر سازگاری اجتماعی دانش آموزان دختر مقطع دبیرستانی شهر رشت. فصلنامه مطالعات روانشناسی بالینی. پاییز. شماره 8. 166-139.

-  بهرامی دستکی، هاجر(1392)، معنا و معنویت از دیدگاه روانشناسان. فصلنامه ی در عرصه ی فرهنگ و تربیت اسلامی، سال 2، شماره ی 4، 160-144.

-  حجازی موغاری، الهه و یاسمین عابدینی. هوش عملی در زندگی روزمره. انتشارات آگاه، 1385.

-  حسین دخت، آرزو؛ فتحی آشتیانی، علی؛ تقی زاده، محمد احسان(1392)، رابطه هوش معنوی و بهزیستی معنوی با کیفیت زندگی و رضایت زناشویی. روانشناسی و دین، سال 6، شماره2 ,57-74.

-  عبداله زاده، حسن؛ کشمیری، مهدیه؛ عرب عامری، فاطمه(1388)،آزمون هوش معنوی، انتشارات روان سنجی

-  گودرزی، کورش؛ سهرابی، فرامرز؛ فرخی،نورعلی؛ جمهری، فرهاد(1389)، اثربخشی تعاملی هوش معنوی و آموزش مهارتهای زندگی بر سلامتروانی دانشجویان. فصلنامه ی مطالعات روانشناسی بالینی، سال اول، شماره ی اول، 41-15.

-  هدایتی، مهرنوش؛ زریباف، مژگان(1391)، پرورش هوش معنوی از طریق    برنامهی فلسفه برای کودکان. تفکر و کودک، سال3، شماره ی 1، 166-135.

 

-  Abraham, A& Varghese, A.(1986), Eysenek personality Inventory and Bell’s Adjustment Inventory. Indian journal of clinical psychology 13, 125-126.

-  Bandura, A. (1997), Self-Efficacy: The Exercise of Control. New York: Freeman.

-  Bandura, Albert. (2001), Guide for Constructing Self-Efficacy Scales. Stanford, CA, USA: Stanford University.

-  Dorman, J.P. (2001), Assoclations Between classroom Environment and Academic Efficacy. Learning Environrnents Research, 4: 243-257.

-  Hains A.A. (2001), A Stress Inculcation Training Program for Adolescents in a High School Setting: a Multiple Baseline Approach. Journal of Adolescence; 15: 163-75.

-  Hoveyzavy z, Enayati MD.(2010), Effectiveness of Emotional Intelligence Training onMethods to Deal with Stress among High School Students in Ahwaz. New Findings in the Journal of Psychology;5(14): 95-109. (Persian)

-  Shafi Abadi A. (2010), Effectiveness in Rreducing Somatic Symptoms ofAnxiety and Stress Management Skills of Students. Journal of Social and Psychological Study of Women; 7 (3): 139-63. (Persian)

-  Singh,MP; Sinha.H.(2013), Impact of spiritual intelligence on quality o life. Journal of Sientific and Reserch Publication. 3(5),1-5.

-  Yeung,WJ; Chan,Y.(2007),The positive effects of religiousness on mental health in psysically vulnerable populations: A review on recent empirical studies and related theories. Journal of Psychosocial Rehabilitation. 11(2),33-52.

آمار
تعداد مشاهده مقاله: 551
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 303
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

   

Journal Management System. Designed by sinaweb.