بررسی رابطۀ خصوصیات فردی زنان با انتخاب نوع گوشی تلفن همراه

نوع مقاله: علمی پژوهشی

چکیده

هدف پژوهش حاضر تعیین رابطۀ خصوصیات فردی زنان با انتخاب نوع گوشی تلفن همراه می‌باشد. در این پژوهش رابطۀ بین ابعاد خصوصیات فردی زنان شامل مرحلۀ دورۀ عمر، نوع شغل، وضع اقتصادی، سبک زندگی و شخصیت و تصور شخصی زنان با انواع مارک­های گوشی تلفن همراه تعیین شده است. پژوهش حاضر از نظر روش، پیمایشی و از نظر نوع، تحلیلی و از حیث هدف، کاربردی است. جامعۀ آماری پژوهش، زنان شهر شیراز (ایران) است. روش نمونه­گیری به صورت خوشه­ای چند­مرحله­­ای است. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 384 نفر به دست آمده است. آزمون­­های آماری استفاده ­شده در این پژوهش، تحلیل واریانس و کای­دو می­باشد. نتایج پژوهش نشان داده است که بین انتخاب نوع گوشی تلفن همراه با مرحلۀ دورۀ عمر، نوع شغل و وضع اقتصادی زنان رابطۀ معنا­داری وجود دارد. هم­چنین انتخاب نوع گوشی تلفن همراه بر اساس سبک زندگی و شخصیت و تصور شخصی زنان به صورت معناداری متفاوت است.

کلیدواژه‌ها


-   Anandan, C, Mohan, RP & Subramanian, RV (2004), "Brand loyalty measurement for high involvement products using BROWN-GIBSON model", http://www.indianfoline.com /bisclari

-   Anandan, C, Satish, M, Sri, M & hanya, I (2004), "The impact      of colours on customers brand preference", http://www.indianfoline.com

-   Berkman, HW & Gilson, CC (1981), Consumer Behavior: concepts and strategies, Kent Pub. Co.

-   Gerstheimer, O & Lupp, C (2004), "Needs versus technology-the challenge to design third generation mobile", Journal of business research, vol. 57, issue. 12, pp. 1409- 1415.

-   Hawkins, D (1992), Consumer Behavior: implication for marketing sterategy, Hamewood IL: Irwin.

-   Karjaluto, H (2004), "An investigation of third Generation (3G) mobile technologies and services", www.pear.fi

-   Katler, P (2008), Marketing management, 5th edn, north-western.

-   Katler, P (2003), Marketing management: analysis, programing, implement & control, Translated by Bahman Forouzande, Entesharat Atropat.

-   Katler, P & Armestrang, G (2005), Marketing principles, Translated by Ali Parsaian, Adabestan, Tehran.

-   Katz, E & Sugiyama, S (2004), "Fashion statements the co-creation of mobile communications public meaning".

-   Kerin, AR, Hartly, WS, Berkowitz, N & Rudelius, W (2005), Marketing,  mcgraw-hill/Irwin, London.

-   Khaje Nasiri, T (2008), "What does consumer’s behavior or customer’s behavior mean?", Entesharat daneshgah Azad, Arak.

-   Kukkonen, S (2005),"Exploring eye tracking in design evaluation", www.uiah.fi

-   Mc Daniel, C, Charls, L & Joseph, H (2003), Marketing , 5th edn, south-western.

-   Nesaii, V (2009), Marketing principles & techinques, Entesharat Termeh, Tehran.

-   Nokia (2004), "Nokia closes 2003 with excellent fourth quarter", http://nokia.com /pr/2004 01/931562-5html

-   Peer, P, Olson, J & Klans, G (1999), Consumer behaviour and marketing strategy, Mcgraw-Hill, London.

-   Ranjbar, M (2006), "Surveying the importance rate of determinent factors in choosing cell phone among consumers of Tehran",MA thesis, University of  Alzahra, Tehran.

-   Riquelme, H (2001), "Do consumers know what they want?", Journal of Consumer Marketing, vol. 18, no. 5, pp. 437-448. www.emeraldinsight.com

-   Samadi, M (2007), Consumer’s behavior, Entesharate Aiizh, Tehran.

-   Schiffman, L & Kanuk, LL (2000), Consumer behavior, 7th edn, prentice hall.

-   Smaiilpoor, H & Ghafari Ashtiani, P (2002), Marketing, Nashre Nevisandeh, Arak.

-   Stammers, T (2005), "Young people go for price and design when choosing mobile phones", www.halebop

-   Whipple, N, Adler, T & Rimmer, L (2004), "Does brand play a significant role in consumer selection of handsets", http:// www.sifo.no