پژوهش حاضر به بررسی رابطة میان شیوه های فرزندپروری و جّو عاطفی خانواده با خلاقیت کودکان برای مراکز پیش دبستانی زیر 6 سال در سال تحصیلی 88-1387 پرداخته است. جامعه آماری طبق آمار بهزیستی درشهر تبریز 5468 نفر و حجم نمونه 320 نفر بود که از 156پسر و 164 دختر تشکیل می شد روش نمونه گیری این تحقیق چند مرحله ای تصادفی می باشد. جمع آوری اطلاعات به وسیلة پرسشنامة شیوه های فرزندپروری بامریند- جوّ عاطفی رابطة کودک والد- و خلاقیت تورنس انجام شده است. روشهای آماری به کار رفته در این پژوهش جهت تجزیه و تحلیل داده ها شامل همبستگی پیرسون، آزمون T مستقل و رگرسیون گام به گام stepwise)) می باشد. مطالعه حاضر نشان داد که بین سبک تربیتی آزاد گذارانه و سبک تربیتی استبدادی و خلاقیت، رابطة معنا داری وجود ندارد. بین سبک تربیتی اقتدار منطقی والدین با خلاقیت کودکان رابطه مثبت معنا دار وجود دارد و بین جوّ عاطفی خانواده و خلاقیّت نیز رابطة مثبت معنا داری وجود داردو مطابق با آزمون T مستقل، اختلاف معنا داری بین بعدخلاقیّت اصالت دختران و پسران وجود ندارد و بعد خلاقیّت سیّالی وبعد خلاقیّت بسط در کودکان دختر بیشتر از پسران می باشد. همچنین اقتدار منطقی دارای نیرومندترین متغیّر در پیش بینی و تبیین خلاقیّت کودکان است. داده های پژوهش اهمیّت شیوه های فرزندپروری و جوّ عاطفی حاکم بر خانواده را بر روی خلاقیّت کودکان نشان می دهد.
- احدی، ح و جمهری، ف.،( 1378). روانشناسی رشد نوجوانی بزرگسالی.، تهران: نشر بنیاد.
- افروز، غ.، (1371)،روان شناسی و تربیت کودک و نوجوان.،انتشارات انجمن اولیاء و مربیان.
- بخشی، احمد (1378) بررسی رابطه بین شیوه های فرزند پروری مادران با انگیزش با پیشرفت تحصیلی و مرکز کنترل فرزندان. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تبریز.
- پارچه باف دولتی (1369). خلاقیت در دانش آموزان تیزهوش. دانشگاه آزاد. رساله کارشناسی ارشد.
- پروین، ل.،( 1372)، روانشناسی شخصیت .، ترجمه : جوادی، م و کدیور،پ .مؤسسه خدمات فرهنگی رسا.
- تورنس، تی پان (1372). استعدادهاو مهارت های خلاقیت و راه های آزمون و پرورش آن ها، ترجمه حسن قاسم زاده.چاپ اول، تهران: نشر دنیای نو0
- حقیقی، ج و شکرکن، ح و موسوی شوشتری، م.، (1381)، بررسی رابطه جوّ عاطفی خانواده با سازگاری دانش آموزان دختر پایه سوم مدارس راهنمایی اهواز، مجله علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، دوره سوم، سال نهم شماره 2و1 . ص 108- 79 .
- جاویدی کلاته جعفرآبادی، طاهره (1372). رابطه جو عاطفی خانواده با خلاقیت کودکان، پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت مدرس.
- پور عبدلی سردرود،ه.،(1381)، بررسی رابطه بین نگرش به شیوه های فرزند پروری وادراک فرزند از آن شیوه ها با مکان کنترل و خودپندار دانش آموزان پسر پایه سوم راهنمایی شهر تهران.پایان نامه ی کارشناسی ارشد.دانشگاه تهران
- حسینی، ا.،( 1378)، ماهیت خلاقیت و شیوه های پرورش آن .، مشهد: انتشارات : آستان قدس رضوی.
- رسولی، ز.، (1381). بررسی رابطه جو عاطفی و خلاقیت دختران دبیرستانی شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد،واحد تهران
- گوهری، م.، 1377، بررسی رابطۀ خودپنداره و منبع کنترل با خلاقیت در دانش آموزان پسر دوره تحصیلی راهنمایی مدارس دولتی در شهر تهران در سال 76-75 ، پایاننامه کارشناسی ارشد.
- گلستان هاشمی، م .، (1382). مقدمه ای بر علم خلاقیت شناسی ( دانش خلاقیت و نوآوری).، تهران : انتشارات جهاد دانشگاهی .
- کفایت، م.،( 1373). بررسی ارتباط شیوه ها و نگرش های فرزند پروری با خلاقیت و رایطه اخیر با هوش و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان سال اول دبیرستان های پسر اهواز، پایان نامه ی کار شناسی ارشد .
- ماسن، پاول هنری و همکاران (1384) . رشد و شخصیت کودک. ترجمه : یاسایی ، مهشید، چاپ دوازدهم ، تهران : نشر مرکز.
- مهر افزا، م.،(1384)، بررسی رابطه های شیوه های فرزند پروری با خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان سال سوم دبیرستان های تبریز، پایان نامه کارشناسی ارشد . دانشگاه تبریز .
- محرابی، شهربان (1383). مقایسه اختلالات روانی دختران و نوجوانان با توجه به شیوه های فرزند پروری والدین . پایان نامه کارشناسی ارشد
- هیبتی، خ .،(1381)، بررسی شیوه های فرزند پروری والدین و رابطه آنها با شیوه های مقابله با استرس دانش آموزان دختر و پسر سال سوم دبیرستانهای شهر ورزقان ،پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تبریز.
- Baumirnd.D.(1975),Early socialization and adolescent competence.
- In.s.E.Dragastin8G. HElder, Jr(Eds.) Adolescence in life cycle: Psychological
- Change and social context. New York. Wiley.
- Belsky, S.(1984) The determinants of parenting: Aprocess model. Child pevelopment. 55,83-96.
- Pettit, G.S., & Bates, J. E. (1989). Family interaction patterns and children's
- Behavior problems from infancy to 4 years. Developmental Psychology
- Torrance, E.P (1998).An interview with E. Paul Torrance: About creativity. E. Paul